Jesteśmy do Państwa dyspozycji
Joanna
szkolenia tradycyjne (otwarte oraz zamknięte grupowe): wyjazdowe, stacjonarne, PRRP, zapytania ofertowe
510-705-905 biuro przeszkolimy.plNatalia
szkolenia online (otwarte oraz zamknięte grupowe), sprawy ogólne, oferta bieżąca
510-333-011 biuro przeszkolimy.plSzkolenia dla Państwa prowadzą m.in.:
Polecane szkolenia
Szkolenia w obiektywie
Szkolenie zamknięte
Program szkolenia
1. Wprowadzenie:
- Uporządkowanie terminologii etycznej: przydatne rozróżnienia i zależności
- Etyka urzędnicza i moralność urzędnika
- Wartości, normy i oceny etyczne
- Etos służby publicznej. Służebna rola administracji. Wizerunek służby publicznej.
2. Prawne źródła etyki w służbie cywilnej. Zasady służby cywilnej oraz zasady etyki korpusu służby cywilnej.
3. Uregulowania prawne z zakresu etyki służby publicznej w Polsce:
- Zasady etyki korpusu służby cywilnej Zarządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 6 listopada 2011 r. w sprawie wytycznych w zakresie przestrzegania zasad służby cywilnej oraz w sprawie zasad etyki korpusu służby cywilnej
- Zalecenie w zakresie promowania kultury uczciwości podpisane przez Szefa Służby Cywilnej - 18.12.2017
- podział zasad funkcjonowania administracji publicznej (podział na zasady tradycyjne i wynikające z nowoczesnego modelu administracji publicznej)
- etos służby publicznej. Służebna rola administracji. Wizerunek służby publicznej.
- prawne źródła etyki w służbie cywilnej. Zasady służby cywilnej oraz zasady etyki korpusu służby cywilnej.
- zasada godnego zachowania.
- zasada służby publicznej.
- zasada lojalności.
- zasada neutralności politycznej.
- zasada bezstronności.
- zasada rzetelności.
- zasada bezinteresowności (dodatkowe zatrudnienie, zajęcia zarobkowe, zajęcia niezarobkowe).
- zasada profesjonalizmu.
- konflikt interesów, w tym: w zamówieniach publicznych, przy wydawaniu decyzji w sprawach indywidualnych (np. w trybie KPA).
- prezenty, świadczenia niematerialne, przysługi wewnątrz urzędu i poza urzędem.
- nieetyczne zachowanie i propozycje jako wstęp do nadużyć i korupcji.
- aktywność w Internecie i w sieciach społecznościowych.
- informacja publiczna i prawnie chroniona.
- dylematy etyczne – studia przypadków.
- Wybrane zasady Europejskiego Kodeksu Dobrej Administracji z dnia 6 września 2001 r.
- praworządność
- niedyskryminowanie
- niezależność
- obiektywizm
- zakaz nadużywania uprawnień
- uczciwość
- uprzejmość
- ochrona danych osobowych
- Jawność działania administracji publicznej,
- Ograniczenia prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne,
- Zakaz zatrudniania krewnych,
- Obowiązek składania oświadczenia majątkowego,
- Antykorupcyjne ograniczenia.
4. Dylematy etyczne i właściwie zachowania pracowników w tym konflikt interesu:
- Dylematy lojalności,
- Lobbing
5. Przyczyny i rodzaje zachowań niezgodnych z etyką pracy urzędnika:
- Prawo, tradycja, religia jako fundamenty etyki. Problem etyki niezależnej
- Światopogląd urzędnika. Służebność zawodu urzędnika
- Przyczyny i rodzaje zachowań niezgodnych z etyką
- Ćwiczenie: Jak reagować na zachowania niezgodne z etyką?
- Ćwiczenie: Jak okazywać zasadę bezstronności i neutralności politycznej?
- Ćwiczenie: Jak reagować na naciski zewnętrzne i wewnętrzne?
6. Nieetyczne zachowania w służbie publicznej a odpowiedzialność prawna pracowników administracji publicznej:
- Nieetyczne zachowanie i propozycje jako wstęp do nadużyć i korupcji.
- Korupcja,
- Naruszenia prawa
- Nepotyzm, kumoterstwo,
- Patologiczna partyjność.
- Schemat postępowania w przypadku zetknięcia się z przypadkiem korupcji.
- Konsekwencje postępowania nieetycznego dla instytucji oraz dla urzędnika
- Informacja publiczna i prawnie chroniona.
- Ćwiczenie: Jak reagować na propozycje korupcji lub nepotyzmu?
- Ćwiczenie: Jak reagować na propozycje ujawnienia informacji zastrzeżonych?
7. Diagnoza i sposoby radzenia sobie w sytuacjach trudnych etycznie:
- Sygnalizowanie o nieprawidłowościach – etyczne aspekty sygnalizowania (jak radzić sobie w sytuacjach trudnych i wątpliwych)
8. Techniki i metody budowania etycznej kultury organizacyjnej:
- Jakość pracy, a etyka,
- Prezenty, świadczenia niematerialne, przysługi wewnątrz urzędu i poza urzędem.
- Aktywność w Internecie i w sieciach społecznościowych.
- Etyczna postawa urzędników wobec klientów i współpracowników,
- Podstawowe błędy zarządzania prowadzące do nasilenia zachowań nieetycznych wśród pracowników - jak ich unikać;
- Rola kontroli i metod systemowych w zapobieganiu i zwalczaniu korupcji – mocne strony i ograniczenia;
- Złota zasada.
Cele szkolenia
Szkolenie ma na celu przekazanie uczestnikom wiedzy o etyce zgodnej z zaleceniem w zakresie promowania kultury uczciwości podpisanym przez Szefa Służby Cywilnej.
Adresaci szkolenia
Szkolenie jest skierowane do pracowników administracji publicznej oraz korpusu służby cywilnej.
Trener
Piotr T. Ruta
Trener, coach, konsultant i doradca, szkoli urzędy i inne jednostki administracji publicznej od ponad 20 lat, jego główny obszar szkoleń to m.in. obsługa sekretariatu w administracji publicznej, komunikacja, obsługa klienta trudnego, etyka, przeciwdziałaniu korupcji, wystąpienia publiczne i autoprezentacja. Studiował na Wydziale Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego. Pozytywnie oceniany przez uczestników szkoleń.
W przypadku chęci zorganizowania szkolenia zamkniętego i zainteresowania naszą ofertą zapraszamy do kontaktu.
Z przyjemnością poznamy Państwa potrzeby i przedstawimy indywidualną ofertę szkoleniową.