Jesteśmy do Państwa dyspozycji

Joanna

szkolenia tradycyjne (otwarte oraz zamknięte grupowe): wyjazdowe, stacjonarne, PRRP, zapytania ofertowe
510-705-905
biuro przeszkolimy.pl

Natalia

szkolenia online (otwarte oraz zamknięte grupowe), sprawy ogólne, oferta bieżąca
510-333-011
biuro przeszkolimy.pl
zobacz więcej

Polecane szkolenia

Ogólnopolskie Forum Publicznych Służb Zatrudnienia / 2024

Kołobrzeg, 17-21 czerwca 2024r. (Hotel Ikar Plaza)

sprawdź szczegóły

zobacz więcej

Szkolenia w obiektywie

Kraków

Bufet śniadaniowy

zobacz więcej
Termy Chochołowskie

Czas wolny uczestników

zobacz więcej
Szaflary

Sala szkoleniowa

zobacz więcej
Hotel Atrium w Krakowie

Pokój uczestników

zobacz więcej
Hotel w Gdańsku

Pokój uczestników

zobacz więcej
Nosalowy Dwór Resort & SPA Zakopane

Hotel

zobacz więcej
Wisła

Sala szkoleniowa

zobacz więcej
Kraków

Sala szkoleniowa

zobacz więcej
Kopalnia Guido w Zabrzu

Szkolenie 320 metrów pod ziemią

zobacz więcej
Warszawa

Przerwa kawowa

zobacz więcej

Szkolenie zamknięte

Etyka i uczciwość w administracji i służbie cywilnej.

Program szkolenia

1. Wprowadzenie:

  • Uporządkowanie terminologii etycznej: przydatne rozróżnienia i zależności
  • Etyka urzędnicza i moralność urzędnika
  • Wartości, normy i oceny etyczne
  • Etos służby publicznej. Służebna rola administracji. Wizerunek służby publicznej.

 

2. Prawne źródła etyki w służbie cywilnej. Zasady służby cywilnej oraz zasady etyki korpusu służby cywilnej.

 

3. Uregulowania prawne z zakresu etyki służby publicznej w Polsce:

  • Zasady etyki korpusu służby cywilnej Zarządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 6 listopada 2011 r. w sprawie wytycznych w zakresie przestrzegania zasad służby cywilnej oraz w sprawie zasad etyki korpusu służby cywilnej
  • Zalecenie w zakresie promowania kultury uczciwości podpisane przez Szefa Służby Cywilnej - 18.12.2017

- podział zasad funkcjonowania administracji publicznej (podział na zasady tradycyjne i wynikające z nowoczesnego modelu administracji publicznej)

- etos służby publicznej. Służebna rola administracji. Wizerunek służby publicznej.

- prawne źródła etyki w służbie cywilnej. Zasady służby cywilnej oraz zasady etyki korpusu służby cywilnej.

- zasada godnego zachowania.

- zasada służby publicznej.

- zasada lojalności.

- zasada neutralności politycznej.

- zasada bezstronności.

- zasada rzetelności.

- zasada bezinteresowności (dodatkowe zatrudnienie, zajęcia zarobkowe, zajęcia niezarobkowe).

- zasada profesjonalizmu.

- konflikt interesów, w tym: w zamówieniach publicznych, przy wydawaniu decyzji w sprawach indywidualnych (np. w trybie KPA).

- prezenty, świadczenia niematerialne, przysługi wewnątrz urzędu i poza urzędem.

- nieetyczne zachowanie i propozycje jako wstęp do nadużyć i korupcji.

- aktywność w Internecie i w sieciach społecznościowych.

- informacja publiczna i prawnie chroniona.

- dylematy etyczne – studia przypadków.

  • Wybrane zasady Europejskiego Kodeksu Dobrej Administracji z dnia 6 września 2001 r.

- praworządność

- niedyskryminowanie

- niezależność

- obiektywizm

- zakaz nadużywania uprawnień

- uczciwość

- uprzejmość

- ochrona danych osobowych

  • Jawność działania administracji publicznej,
  • Ograniczenia prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne,
  • Zakaz zatrudniania krewnych,
  • Obowiązek składania oświadczenia majątkowego,
  • Antykorupcyjne ograniczenia.

 

4. Dylematy etyczne i właściwie zachowania pracowników w tym konflikt interesu:

  • Dylematy lojalności,
  • Lobbing

 

5. Przyczyny i rodzaje zachowań niezgodnych z etyką pracy urzędnika:

  • Prawo, tradycja, religia jako fundamenty etyki. Problem etyki niezależnej
  • Światopogląd urzędnika. Służebność zawodu urzędnika
  • Przyczyny i rodzaje zachowań niezgodnych z etyką
  • Ćwiczenie: Jak reagować na zachowania niezgodne z etyką?
  • Ćwiczenie: Jak okazywać zasadę bezstronności i neutralności politycznej?
  • Ćwiczenie: Jak reagować na naciski zewnętrzne i wewnętrzne?

 

6. Nieetyczne zachowania w służbie publicznej a odpowiedzialność prawna pracowników administracji publicznej:

  • Nieetyczne zachowanie i propozycje jako wstęp do nadużyć i korupcji.
  • Korupcja,
  • Naruszenia prawa
  • Nepotyzm, kumoterstwo,
  • Patologiczna partyjność.
  • Schemat postępowania w przypadku zetknięcia się z przypadkiem korupcji.
  • Konsekwencje postępowania nieetycznego dla instytucji oraz dla urzędnika
  • Informacja publiczna i prawnie chroniona.
  • Ćwiczenie: Jak reagować na propozycje korupcji lub nepotyzmu?
  • Ćwiczenie: Jak reagować na propozycje ujawnienia informacji zastrzeżonych?

 

7. Diagnoza i sposoby radzenia sobie w sytuacjach trudnych etycznie:

  • Sygnalizowanie o nieprawidłowościach – etyczne aspekty sygnalizowania (jak radzić sobie w sytuacjach trudnych i wątpliwych)

 

8. Techniki i metody budowania etycznej kultury organizacyjnej:

  • Jakość pracy, a etyka,
  • Prezenty, świadczenia niematerialne, przysługi wewnątrz urzędu i poza urzędem.
  • Aktywność w Internecie i w sieciach społecznościowych.
  • Etyczna postawa urzędników wobec klientów i współpracowników,
  • Podstawowe błędy zarządzania prowadzące do nasilenia zachowań nieetycznych wśród pracowników -  jak ich unikać;
  • Rola kontroli i metod systemowych w zapobieganiu i zwalczaniu korupcji – mocne strony i ograniczenia;
  • Złota zasada.

Cele szkolenia

Szkolenie ma na celu przekazanie uczestnikom wiedzy o etyce zgodnej z zaleceniem w zakresie promowania kultury uczciwości podpisanym przez Szefa Służby Cywilnej.

 

Adresaci szkolenia

Szkolenie jest skierowane do pracowników administracji publicznej oraz korpusu służby cywilnej.

Trener

Piotr T. Ruta

Trener, coach, konsultant i doradca, szkoli urzędy i inne jednostki administracji publicznej od ponad 20 lat, jego główny obszar szkoleń to m.in. obsługa sekretariatu w administracji publicznej, komunikacja, obsługa klienta trudnego, etyka, przeciwdziałaniu korupcji, wystąpienia publiczne i autoprezentacja. Studiował na Wydziale Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego. Pozytywnie oceniany przez uczestników szkoleń.

 

W przypadku chęci zorganizowania szkolenia zamkniętego i zainteresowania naszą ofertą zapraszamy do kontaktu.

Z przyjemnością poznamy Państwa potrzeby i przedstawimy indywidualną ofertę szkoleniową.