Jesteśmy do Państwa dyspozycji

Joanna

szkolenia tradycyjne (otwarte oraz zamknięte grupowe): wyjazdowe, stacjonarne, PRRP, zapytania ofertowe
510-705-905
biuro przeszkolimy.pl

Natalia

szkolenia online (otwarte oraz zamknięte grupowe), sprawy ogólne, oferta bieżąca
510-333-011
biuro przeszkolimy.pl
zobacz więcej

Polecane szkolenia

Ogólnopolskie Forum Publicznych Służb Zatrudnienia / 2024

Kołobrzeg, 17-21 czerwca 2024r. (Hotel Ikar Plaza)

sprawdź szczegóły

zobacz więcej

Szkolenia w obiektywie

Kraków

Bufet śniadaniowy

zobacz więcej
Termy Chochołowskie

Czas wolny uczestników

zobacz więcej
Szaflary

Sala szkoleniowa

zobacz więcej
Hotel Atrium w Krakowie

Pokój uczestników

zobacz więcej
Hotel w Gdańsku

Pokój uczestników

zobacz więcej
Nosalowy Dwór Resort & SPA Zakopane

Hotel

zobacz więcej
Wisła

Sala szkoleniowa

zobacz więcej
Kraków

Sala szkoleniowa

zobacz więcej
Kopalnia Guido w Zabrzu

Szkolenie 320 metrów pod ziemią

zobacz więcej
Warszawa

Przerwa kawowa

zobacz więcej

Szkolenie zamknięte

Prawo autorskie w kulturze: prawo autorskie, prawo interetowe, prawo do wizerunku, imprezy masowe.

PRZYKŁADOWY PROGRAM SZKOLENIA

I. Wprowadzenie do prawa autorskiego:

  • pojęcie utworu;
  • rodzaje utworów (m.in. plastyczne, fotograficzne, słowne);
  • nota copyrightowa; moment powstania ochrony prawa autorskiego;
  • utwory nie podlegające ochronie (wygaśnięcie autorskich praw majątkowych, domena publiczna, akty normatywne, urzędowe dokumenty, proste informacje prasowe);
  • twórca  (osoba twórcy, współtwórcy, domniemanie autorstwa, autorskie prawa osobiste twórcy, uprawnienia twórcy, tzw. monopol autorski);
  • artysta wykonawca (pojęcie artysty wykonawcy m.in. aktorzy, recytatorzy, wokaliści, osoby przyczyniające się do powstania artystycznego wykonania, czas trwania ochrony praw artystów wykonawców, zakres uprawnień);
  • utwory pracownicze;
  • autorskie prawa majątkowe i osobiste.

 

II. Utwory fotograficzne:

  • przesłanki uznania fotografii za utwór w rozumieniu ustawy;
  • elementy twórcze i nietwórcze w fotografii;
  • brak prawno-autorskiej ochrony fotografii;
  • fotografia a tzw. proste informacje prasowe;
  • fotografia utworu chronionego prawem autorskim (fotografie dzieł sztuki, rzeźb, instalacji, obiektów architektury relacje pomiędzy prawem fotografa a prawami twórców utworów, których dzieła zostały utrwalone na fotografii);
  • problematyka tzw. wizerunku rzeczy (prawa właściciela obiektu do decydowaniu o utrwaleniu lub rozpowszechnianiu fotografii obiektu, zasoby archiwalne).

 

III. Problematyka wizerunku:

  • pojęcie wizerunku;
  • zakres ochrony;
  • wymóg zgody;
  • wykorzystanie wizerunku bez obowiązku uzyskania zgody (trzy wyjątki);
  • roszczenia z tytułu naruszenia wizerunku;
  • wizerunki w materiałach promocyjnych, pracowników, wizerunki na wydarzeniach (m.in. szkolenia, konferencje, imprezy masowe, imprezy publiczne), regulaminy wydarzeń a zgoda na utrwalanie i rozpowszechnianie wizerunku;
  • pojęcie dóbr osobistych;
  • przesłanki odpowiedzialności za naruszenie dóbr osobistych (przesłanka bezprawności, zwolnienie z odpowiedzialności);
  • otwarty katalog dóbr osobistych;
  • najważniejsze rodzaje dóbr osobistych;
  • dobra osobiste osób fizycznych i jednostek organizacyjnych/osób prawnych;
  • dobra osobiste w prawie własności intelektualnej.

 

IV. Wydarzenia/konkursy/współpraca:

  • odtwarzanie, wykonywanie, rejestracja muzyki w czasie wydarzeń (OZZ, cytat muzyczny, artystyczne wykonanie, fonogram, wideogram)
  • prawo autorskie w kontekście wydarzeń;
  • organizacja konkursu a przejście praw autorskich lub udzielenie licencji;
  • warsztaty a prawa autorskie do powstałych utworów - promowanie oraz informowanie o warsztatach.

 

V. Wykorzystanie „cudzej” twórczości:

  • możliwość wykorzystania utworów bez zgody twórcy (użytek prywatny a organizacja wydarzeń, prawo cytatu, sprawozdanie o aktualnych wydarzeniach, prawo przedruku, dozwolony użytek w zakresie promowania wystawy, utwory w przestrzeni publicznej);
  • eksploatacja a prawa zależne (zmiany, modyfikacje, opracowanie) oraz autorskie prawa osobiste (oznaczanie autorstwa, integralność utworu);
  • ryzyko naruszenia praw autorskich oraz roszczenia.

Trener

Piotr Łada

Adwokat, członek Izby Adwokackiej w Warszawie, absolwent prawa (UMCS) kulturoznawstwa na specjalizacji promocja i krytyka sztuk plastycznych (UMCS) oraz historii sztuki (UW). Ekspert z zakresu prawa autorskiego, prawa kultury i sztuki, wykładowca, szkoleniowiec, autor licznych publikacji i monografii m.in „Sztuka a prawo autorskie” (wydawnictwo LexisNexis). Kierownik Biura Prawa Autorskiego Związku Polskich Artystów Fotografików (ZPAF). Prowadzi praktykę adwokacką w Warszawie.

SUGEROWANY CZAS SZKOLENIA

1 dzień

CELE SZKOLENIA

Celem szkolenia jest zdobycie przez uczestników kompleksowej oraz praktycznej wiedzy z zakresu prawa autorskiego w działalności kulturalnej, w tym w zakresie podstaw oraz zasad eksploatacji utworów, zarówno z perspektywy twórców oraz podmiotów eksploatujących. Program szkolenia obejmuje istotną problematykę związaną z działalnością kulturalną m.in. organizacja wystaw, organizacja wydarzeń, prawo do wizerunku, sieć Internet oraz konstruowanie umów z zakresu prawa autorskiego.

ADRESACI

Szkolenie adresowane jest do osób związanych z szeroko rozumianymi instytucjami kultury (m.in. domy kultury, centra kultury, muzea, stowarzyszenia kulturalne, fundacje, instytucje wystawiennicze), a także do osób prowadzących lub organizujących działalność kulturalną oraz artystyczną.

W przypadku chęci zorganizowania szkolenia zamkniętego z powyższego tematu lub innego, zapraszamy do kontaktu.

Z przyjemnością poznamy Państwa potrzeby i przedstawimy indywidualną ofertę szkoleniową.