Jesteśmy do Państwa dyspozycji

Joanna

szkolenia tradycyjne (otwarte oraz zamknięte grupowe): wyjazdowe, stacjonarne, PRRP, zapytania ofertowe
510-705-905
biuro przeszkolimy.pl

Natalia

szkolenia online (otwarte oraz zamknięte grupowe), sprawy ogólne, oferta bieżąca
510-333-011
biuro przeszkolimy.pl
zobacz więcej

Polecane szkolenia

Ogólnopolskie Forum Publicznych Służb Zatrudnienia / 2024

Kołobrzeg, 17-21 czerwca 2024r. (Hotel Ikar Plaza)

sprawdź szczegóły

zobacz więcej

Szkolenia w obiektywie

Kraków

Bufet śniadaniowy

zobacz więcej
Termy Chochołowskie

Czas wolny uczestników

zobacz więcej
Szaflary

Sala szkoleniowa

zobacz więcej
Hotel Atrium w Krakowie

Pokój uczestników

zobacz więcej
Hotel w Gdańsku

Pokój uczestników

zobacz więcej
Nosalowy Dwór Resort & SPA Zakopane

Hotel

zobacz więcej
Wisła

Sala szkoleniowa

zobacz więcej
Kraków

Sala szkoleniowa

zobacz więcej
Kopalnia Guido w Zabrzu

Szkolenie 320 metrów pod ziemią

zobacz więcej
Warszawa

Przerwa kawowa

zobacz więcej

Szkolenie zamknięte

Prawo autorskie w sieci Internet.

PRZYKŁADOWY PROGRAM SZKOLENIA

I. Prawo autorskie:

  • wprowadzenie;
  • źródła prawa (ustawa prawo autorskie, konwencje międzynarodowe);
  • podstawowe pojęcia z zakresu prawa autorskiego w sieci Internet);
  • zakres obowiązywania ustawy prawo autorskie a Internet (właściwość prawa, właściwość sądu, lokalizacja serwera, przeznaczenie strony).

 

II. Autorskie prawa majątkowe i osobiste:

  • pojęcie autorskich praw majątkowych i osobistych;
  • okres ochrony autorskich praw majątkowych (wygaśnięcie);
  • zasady obliczania terminów wygaśnięcia praw majątkowych;
  • nabycie autorskich praw majątkowych;
  • umowy przenoszące autorskie prawa majątkowe i umowy licencyjne;
  • pola eksploatacji, istota autorskich praw osobistych;
  • podstawowe typy autorskich praw osobistych (m.in. autorstwo, integralność utworu, rzetelne wykorzystanie);
  • zmiany w utworze a ochrona autorskich prawa osobistych (m.in. korekta, opracowanie);
  • autorskie prawa osobiste a twórczość zależna.

 

III. Specyfika utworu w sieci Internet:

  • twórczość powstała lub rozpowszechniana przy użyciu sieci Internet (m.in. programy graficzne, projekty stron www);
  • ochrona utworów w sieci Internet (noty copyrightowe, ochrona techniczna utworów w sieci);
  • strona www jako prawnie chroniony utwór (układ, layout, kolorystka);
  • skutek umieszczenia utworu w sieci Internet; Internet a dzieła słowne, muzyczne, graficzne, plastyczne, fotografie.

 

IV. Podstawy prawne wykorzystania utworów w sieci Internet:

  • umowy licencyjne;
  • dozwolony użytek utworów chronionych (prywatny, rozpowszechnianie w celach informacyjnych);
  • sprawozdania o aktualnych wydarzeniach;
  • prawo przedruk;
  • prawo cytatu (rodzaje cytatu, zakres cytatu, oznaczanie cytatu).

 

V. Creative Commons oraz inne licencje:

  • pojęcie wolnych oraz otwartych licencji;
  • pojęcie licencji Creative Commons;
  • rodzaj i zakres podstawowych licencji Creative Commons;
  • podstawowe warunki licencji Creative Commons - uznanie autorstwa, użycie niekomercyjne, użycie „na tych samych warunkach”, użycie bez utworów zależnych;
  • warstwy prawne licencji Creative Commons (pełna treść licencji, podsumowanie licencji, język i symbole licencji dla potrzeb wyszukiwarek lub serwisów);
  • licencje Creative Commons a domena publiczna (wygaśnięcie autorskich praw majątkowych);
  • problemy z praktycznym zastosowaniem licencji (m.in. tworzenie utworów zależnych i ich eksploatacja; rozróżnienie zastosowania komercyjnego od niekomercyjnego;
  • obowiązek dalszego udostępnienie materiałów tworzonych przy użyciu lub na podstawie licencji);
  • licencja Creative Commons a inne dobra chronione prawem (np. autorskie prawa osobiste, prawo do wizerunku, dobra osobiste);
  • typ nośnika oraz forma eksploatacji a treść licencji (tradycyjne i elektroniczne media);
  • termin obowiązywania licencji oraz skutki jej naruszenia; licencje w odniesieniu do oprogramowania (GNU i inne).

 

VI. Prawo autorskie a portale z zasobami:

  • portale z zasobami a uregulowania prawa autorskiego (Flickr, YouTube, Wikimedia Commons, Wikipedia, Vimeo i inne);
  • możliwość wykorzystania zasobów w oparciu o domenę publiczną (wygaśnięcie praw autorskich), wolne licencje lub ogólne przepisy prawa autorskiego (prawo cytatu);
  • identyfikacja ryzyk oraz zgodne z prawem wykorzystanie zasobów internetowych;
  • kluczowe zasady korzystania z portali z zasobami.

 

VII. Świadczenie usług drogą elektroniczną:

  • adres elektroniczny;
  • informacja handlowa, świadczenie usług drogą elektroniczną
  • regulaminy (obowiązek wprowadzenia regulaminu, treść regulaminu, wyłączenia odpowiedzialności);
  • odpowiedzialność administratorów stron internetowych (zakres odpowiedzialności, wyłączenia, zgłoszenie naruszeń, obowiązek usunięcia materiałów ze strony internetowej).

 

VIII. Linkowanie:

  • pojęcie linkowania;
  • ramy prawne linkowania w kontekście prawa autorskiego;
  • rodzaje linkowania (m.in. deep link, frame, odesłanie);
  • zasady zgodnego z prawem linkowania i ryzyka prawne
  • oznaczanie linku.

 

IX. Prawo do wizerunku oraz ochrona dóbr osobistych w mediach internetowych:

  • pojęcie wizerunku, zakres ochrony, wymóg zgody, wykorzystanie wizerunku bez obowiązku uzyskania zgody (trzy wyjątki), roszczenia z tytułu naruszenia wizerunku, wizerunki w materiałach promocyjnych, pracowników, wizerunki na wydarzeniach (m.in. szkolenia, konferencje, imprezy masowe, imprezy publiczne), regulaminy wydarzeń a zgoda na utrwalanie i rozpowszechnianie wizerunku;
  • pojęcie dóbr osobistych;
  • przesłanki odpowiedzialności za naruszenie dóbr osobistych (przesłanka bezprawności, zwolnienie z odpowiedzialności);
  • otwarty katalog dóbr osobistych;
  • najważniejsze rodzaje dóbr osobistych;
  • dobra osobiste osób fizycznych i jednostek organizacyjnych/osób prawnych.

Trener

Piotr Łada

Adwokat, członek Izby Adwokackiej w Warszawie, absolwent prawa (UMCS) kulturoznawstwa na specjalizacji promocja i krytyka sztuk plastycznych (UMCS) oraz historii sztuki (UW). Ekspert z zakresu prawa autorskiego, prawa kultury i sztuki, wykładowca, szkoleniowiec, autor licznych publikacji i monografii m.in „Sztuka a prawo autorskie” (wydawnictwo LexisNexis). Kierownik Biura Prawa Autorskiego Związku Polskich Artystów Fotografików (ZPAF). Prowadzi praktykę adwokacką w Warszawie.

SUGEROWANY CZAS SZKOLENIA

1 dzień lub 2 dni

CELE SZKOLENIA

Celem szkolenia jest uzyskanie przez uczestników praktycznej oraz rzetelnej wiedzy w zakresie problematyki prawno-autorskiej w sieci Internet. Uczestnicy poznają zasady, na których możliwe jest zgodne z prawem rozpowszechnianie materiałów oraz korzystanie z zasobów dostępnych w sieci Internet. Zakres szkolenia obejmuje problematykę m.in. linkowania, portali społecznościowych, wizerunku, wolnych licencji, umowy oraz pola eksploatacji właściwe dla sieci

ADRESACI

Osoby lub instytucje, które w ramach bieżącej działalności korzystają z sieci Internet w kontekście praw autorskich m.in. działalność marketingowa, wydawnicza, promocyjna, szkoleniowa, rzecznicy prasowi, redaktorzy, administratorzy, osoby prowadzące działalność w mediach społecznościowych.

W przypadku chęci zorganizowania szkolenia zamkniętego z powyższego tematu lub innego, zapraszamy do kontaktu.

Z przyjemnością poznamy Państwa potrzeby i przedstawimy indywidualną ofertę szkoleniową.