Jesteśmy do Państwa dyspozycji
Joanna
szkolenia tradycyjne (otwarte oraz zamknięte grupowe): wyjazdowe, stacjonarne, PRRP, zapytania ofertowe
510-705-905 biuro przeszkolimy.plNatalia
szkolenia online (otwarte oraz zamknięte grupowe), sprawy ogólne, oferta bieżąca
510-333-011 biuro przeszkolimy.plSzkolenia dla Państwa prowadzą m.in.:
Polecane szkolenia
Szkolenia w obiektywie
Szkolenie zamknięte
PRZYKŁADOWY PROGRAM SZKOLENIA
I. Prawo autorskie:
- wprowadzenie;
- źródła prawa (ustawa prawo autorskie, konwencje międzynarodowe);
- podstawowe pojęcia z zakresu prawa autorskiego w sieci Internet);
- zakres obowiązywania ustawy prawo autorskie a Internet (właściwość prawa, właściwość sądu, lokalizacja serwera, przeznaczenie strony).
II. Autorskie prawa majątkowe i osobiste:
- pojęcie autorskich praw majątkowych i osobistych;
- okres ochrony autorskich praw majątkowych (wygaśnięcie);
- zasady obliczania terminów wygaśnięcia praw majątkowych;
- nabycie autorskich praw majątkowych;
- umowy przenoszące autorskie prawa majątkowe i umowy licencyjne;
- pola eksploatacji, istota autorskich praw osobistych;
- podstawowe typy autorskich praw osobistych (m.in. autorstwo, integralność utworu, rzetelne wykorzystanie);
- zmiany w utworze a ochrona autorskich prawa osobistych (m.in. korekta, opracowanie);
- autorskie prawa osobiste a twórczość zależna.
III. Specyfika utworu w sieci Internet:
- twórczość powstała lub rozpowszechniana przy użyciu sieci Internet (m.in. programy graficzne, projekty stron www);
- ochrona utworów w sieci Internet (noty copyrightowe, ochrona techniczna utworów w sieci);
- strona www jako prawnie chroniony utwór (układ, layout, kolorystka);
- skutek umieszczenia utworu w sieci Internet; Internet a dzieła słowne, muzyczne, graficzne, plastyczne, fotografie.
IV. Podstawy prawne wykorzystania utworów w sieci Internet:
- umowy licencyjne;
- dozwolony użytek utworów chronionych (prywatny, rozpowszechnianie w celach informacyjnych);
- sprawozdania o aktualnych wydarzeniach;
- prawo przedruk;
- prawo cytatu (rodzaje cytatu, zakres cytatu, oznaczanie cytatu).
V. Creative Commons oraz inne licencje:
- pojęcie wolnych oraz otwartych licencji;
- pojęcie licencji Creative Commons;
- rodzaj i zakres podstawowych licencji Creative Commons;
- podstawowe warunki licencji Creative Commons - uznanie autorstwa, użycie niekomercyjne, użycie „na tych samych warunkach”, użycie bez utworów zależnych;
- warstwy prawne licencji Creative Commons (pełna treść licencji, podsumowanie licencji, język i symbole licencji dla potrzeb wyszukiwarek lub serwisów);
- licencje Creative Commons a domena publiczna (wygaśnięcie autorskich praw majątkowych);
- problemy z praktycznym zastosowaniem licencji (m.in. tworzenie utworów zależnych i ich eksploatacja; rozróżnienie zastosowania komercyjnego od niekomercyjnego;
- obowiązek dalszego udostępnienie materiałów tworzonych przy użyciu lub na podstawie licencji);
- licencja Creative Commons a inne dobra chronione prawem (np. autorskie prawa osobiste, prawo do wizerunku, dobra osobiste);
- typ nośnika oraz forma eksploatacji a treść licencji (tradycyjne i elektroniczne media);
- termin obowiązywania licencji oraz skutki jej naruszenia; licencje w odniesieniu do oprogramowania (GNU i inne).
VI. Prawo autorskie a portale z zasobami:
- portale z zasobami a uregulowania prawa autorskiego (Flickr, YouTube, Wikimedia Commons, Wikipedia, Vimeo i inne);
- możliwość wykorzystania zasobów w oparciu o domenę publiczną (wygaśnięcie praw autorskich), wolne licencje lub ogólne przepisy prawa autorskiego (prawo cytatu);
- identyfikacja ryzyk oraz zgodne z prawem wykorzystanie zasobów internetowych;
- kluczowe zasady korzystania z portali z zasobami.
VII. Świadczenie usług drogą elektroniczną:
- adres elektroniczny;
- informacja handlowa, świadczenie usług drogą elektroniczną
- regulaminy (obowiązek wprowadzenia regulaminu, treść regulaminu, wyłączenia odpowiedzialności);
- odpowiedzialność administratorów stron internetowych (zakres odpowiedzialności, wyłączenia, zgłoszenie naruszeń, obowiązek usunięcia materiałów ze strony internetowej).
VIII. Linkowanie:
- pojęcie linkowania;
- ramy prawne linkowania w kontekście prawa autorskiego;
- rodzaje linkowania (m.in. deep link, frame, odesłanie);
- zasady zgodnego z prawem linkowania i ryzyka prawne
- oznaczanie linku.
IX. Prawo do wizerunku oraz ochrona dóbr osobistych w mediach internetowych:
- pojęcie wizerunku, zakres ochrony, wymóg zgody, wykorzystanie wizerunku bez obowiązku uzyskania zgody (trzy wyjątki), roszczenia z tytułu naruszenia wizerunku, wizerunki w materiałach promocyjnych, pracowników, wizerunki na wydarzeniach (m.in. szkolenia, konferencje, imprezy masowe, imprezy publiczne), regulaminy wydarzeń a zgoda na utrwalanie i rozpowszechnianie wizerunku;
- pojęcie dóbr osobistych;
- przesłanki odpowiedzialności za naruszenie dóbr osobistych (przesłanka bezprawności, zwolnienie z odpowiedzialności);
- otwarty katalog dóbr osobistych;
- najważniejsze rodzaje dóbr osobistych;
- dobra osobiste osób fizycznych i jednostek organizacyjnych/osób prawnych.
Trener
Piotr Łada
Adwokat, członek Izby Adwokackiej w Warszawie, absolwent prawa (UMCS) kulturoznawstwa na specjalizacji promocja i krytyka sztuk plastycznych (UMCS) oraz historii sztuki (UW). Ekspert z zakresu prawa autorskiego, prawa kultury i sztuki, wykładowca, szkoleniowiec, autor licznych publikacji i monografii m.in „Sztuka a prawo autorskie” (wydawnictwo LexisNexis). Kierownik Biura Prawa Autorskiego Związku Polskich Artystów Fotografików (ZPAF). Prowadzi praktykę adwokacką w Warszawie.
SUGEROWANY CZAS SZKOLENIA
1 dzień lub 2 dni
CELE SZKOLENIA
Celem szkolenia jest uzyskanie przez uczestników praktycznej oraz rzetelnej wiedzy w zakresie problematyki prawno-autorskiej w sieci Internet. Uczestnicy poznają zasady, na których możliwe jest zgodne z prawem rozpowszechnianie materiałów oraz korzystanie z zasobów dostępnych w sieci Internet. Zakres szkolenia obejmuje problematykę m.in. linkowania, portali społecznościowych, wizerunku, wolnych licencji, umowy oraz pola eksploatacji właściwe dla sieci
ADRESACI
Osoby lub instytucje, które w ramach bieżącej działalności korzystają z sieci Internet w kontekście praw autorskich m.in. działalność marketingowa, wydawnicza, promocyjna, szkoleniowa, rzecznicy prasowi, redaktorzy, administratorzy, osoby prowadzące działalność w mediach społecznościowych.
W przypadku chęci zorganizowania szkolenia zamkniętego z powyższego tematu lub innego, zapraszamy do kontaktu.
Z przyjemnością poznamy Państwa potrzeby i przedstawimy indywidualną ofertę szkoleniową.