Jesteśmy do Państwa dyspozycji
Joanna
szkolenia tradycyjne (otwarte oraz zamknięte grupowe): wyjazdowe, stacjonarne, PRRP, zapytania ofertowe
510-705-905 biuro przeszkolimy.plNatalia
szkolenia online (otwarte oraz zamknięte grupowe), sprawy ogólne, oferta bieżąca
510-333-011 biuro przeszkolimy.plSzkolenia dla Państwa prowadzą m.in.:
Polecane szkolenia
Szkolenia w obiektywie
Szkolenie zamknięte
PRZYKŁADOWY PROGRAM SZKOLENIA
I. Prawo autorskie - wprowadzenie:
- źródła prawa (ustawa prawo autorskie, konwencje międzynarodowe);
- zakres obowiązywania ustawy (właściwość prawa; właściwość sądu; problematyka międzynarodowego wykorzystania utworów).
II. Podstawowe pojęcia:
- utwór (m.in. zdjęcia, prezentacje, teksty, logo, materiały promocyjne, ochrona pomysłów);
- twórca (utwory pracownicze, zlecenie, umowy o dzieło, dzieła osierocone);
- prosta informacja prasowa a współpraca z agencjami prasowymi;
- autorskie prawa majątkowe i osobiste (m.in. prawo do autorstwa, prawo do nienaruszalności formy i treści tekstu lub zdjęcia).
III. Wykorzystanie i przetwarzanie materiałów lub informacji a dozwolony użytek utworów chronionych:
- prosta informacja prasowa;
- rozpowszechnianie aktualnych artykułów;
- sprawozdania z wydarzeń, wyciągi ze sprawozdań i artykułów;
- przeglądy publikacji i materiałów prasowych, mowy i publiczne wystąpienia (cytaty);
- fotografia reporterska;
- tłumaczenia materiałów tekstowych a twórczość zależna;
- dozwolony użytek utworów chronionych a Internet;
- umowa o stworzenie materiałów prasowych (zdjęcie, notatka, artykuł, sprawozdanie);
- prawo cytatu.
IV. Umowy prawa autorskiego:
- umowy przenoszące autorskie prawa majątkowe;
- umowy licencyjny;
- agencje prasowe - umowy i regulaminy;
- pola eksploatacji;
- klauzule umowne.
V. Wizerunek:
- pojęcie wizerunku;
- zakres ochrony;
- wymóg zgody;
- wykorzystanie wizerunku bez obowiązku uzyskania zgody (trzy wyjątki);
- roszczenia z tytułu naruszenia wizerunku;
- wizerunki w materiałach promocyjnych, pracowników;
- wizerunki na wydarzeniach (m.in. szkolenia, konferencje, imprezy masowe, imprezy publiczne);
- regulaminy wydarzeń a zgoda na utrwalanie i rozpowszechnianie wizerunku.
VI. Prawo autorskie w sieci Internet:
- portale społecznościowe (regulaminy, ryzyka);
- linkowanie (pojęcie linkowania, ramy prawne linkowania w kontekście prawa autorskiego, rodzaje linkowania zasady zgodnego z prawem linkowania i ryzyka prawne);
- wykorzystanie portali z tzw. contentem (zdjęcia, muzyka);
- tzw. wolne licencje.
VII. Naruszenie praw autorskich:
- rodzaje naruszeń;
- roszczenia, problematyka dowodowa;
- zakres i zasady odpowiedzialności;
- reakcja na roszczenie o naruszenie.
Trener
Piotr Łada
Adwokat, członek Izby Adwokackiej w Warszawie, absolwent prawa (UMCS) kulturoznawstwa na specjalizacji promocja i krytyka sztuk plastycznych (UMCS) oraz historii sztuki (UW). Ekspert z zakresu prawa autorskiego, prawa kultury i sztuki, wykładowca, szkoleniowiec, autor licznych publikacji i monografii m.in „Sztuka a prawo autorskie” (wydawnictwo LexisNexis). Kierownik Biura Prawa Autorskiego Związku Polskich Artystów Fotografików (ZPAF). Prowadzi praktykę adwokacką w Warszawie.
SUGEROWANY CZAS SZKOLENIA
1 dzień
CELE SZKOLENIA
Celem szkolenia jest uzyskanie przez uczestników praktycznej oraz rzetelnej wiedzy w zakresie problematyki prawno-autorskiej w działalności rzeczników prasowych, działów PR oraz osób, które zajmują się działaniami promocyjnymi lub marketingowymi danej instytucji (w tym przy użyciu sieci Internet). Zakres szkolenia obejmie m.in. problematykę wizerunku, sieć Internet, podstawy prawne wykorzystania utworów chronionych prawem autorskim.
ADRESACI
Szkolenie adresowanie jest do: rzeczników prasowych, osób z działu PR, osób zajmujących się promocją lub marketingiem instytucji.
W przypadku chęci zorganizowania szkolenia zamkniętego z powyższego tematu lub innego, zapraszamy do kontaktu.
Z przyjemnością poznamy Państwa potrzeby i przedstawimy indywidualną ofertę szkoleniową.