BLOK I – PAN LECH ANTKOWIAK
- Zagadnienia ogólne – wprowadzenie do szkolenia.
- Omówienie aktualnej sytuacji na polskim rynku pracy.
- Ostatnie zmiany w przepisach prawnych m.in. przedłużenie do dnia 4 marca 2024 r. legalizacji pobytu obywateli Ukrainy na terytorium RP.
- Cudzoziemcy na polskim rynku pracy.
- Krajowy Plan Odbudowy a projektowane reformy rynku pracy.
- Projektowanie usług (service design) w powiatowym urzędzie pracy – tworzenie planów stosowania usług i instrumentów z wykorzystaniem podejścia zorientowanego na użytkownika oraz w oparciu o rozpoznane potrzeby lokalnego rynku pracy z wykorzystaniem obowiązujących i projektowanych regulacji ustawowych.
- Omówienie metod projektowania usług publicznych na obszarze lokalnego rynku pracy (service design).
- Barometr zawodów wskaźnikiem potrzeb.
- Projektowanie zadań w oparciu o analizę zasobów.
- Przegląd najczęściej stosowanych form aktywizacji z ustawy o promocji zatrudnienia (...).
- Najczęściej stosowane formy aktywizacji.
- Analiza efektywności stosowanych form aktywizacji na podstawie raportów MRiPS oraz NIK.
- Ustawa o aktywności zawodowej – omówienie projektu ustawy, w szczególności:
Dział VII - Formy pomocy
Rozdział 1 – Przepisy ogólne
Rozdział 2 - Pośrednictwo pracy i poradnictwo zawodowe
Rozdział 3 - Rozwój zasobów ludzkich
Rozdział 4 - Zatrudnienie subsydiowane
Rozdział 5 - Godzenie życia rodzinnego i zawodowego
Rozdział 6 – Wspieranie przedsiębiorczości
Rozdział 7 - Zlecanie zadań agencjom zatrudnienia
Rozdział 8 - Wsparcie dla długotrwale bezrobotnych
Rozdział 9 - Pakiet aktywizacyjny
Rozdział 10 - Wsparcie dla osób poniżej 30. roku życia
Rozdział 11 - Dodatkowe formy pomocy
Rozdział 12 - Programy specjalne
Rozdział 13 - Programy regionalne
- Nowe sposoby pracy z klientem szansą na poprawę skuteczności i zmiany wizerunkowej urzędu pracy
- Zniesienie właściwości urzędu pracy ze względu na miejsce zameldowania stałego lub czasowego.
- Podjęcie działań mających na celu aktywizację osób biernych zawodowo.
- Wprowadzenie możliwości uzyskania statusu bezrobotnego przez rolników, którzy będą mogli być klientami urzędów pracy co umożliwi im korzystanie z różnych form wparcia oferowanych przez urzędy pracy.
- Wprowadzenie nowych instrumentów rynku pracy, np. stażu plus.
- Uproszczenie i uelastycznienie realizacji programów specjalnych m.in. w zakresie finansowania, rezygnacja z konieczności opiniowania programu przez powiatową radę rynku pracy, określenie maksymalnej kwoty na finansowanie specyficznych elementów wspierających zatrudnienie na jednego uczestnika.
- Rozszerzenie bonu na zasiedlenie na wszystkie osoby bezrobotne bez względu na wiek.
- Rozszerzenie grupy osób, które mogą skorzystać z Krajowego Funduszu Szkoleniowego o osoby samozatrudnione.
- Uelastycznienie stosowania indywidualnego planu działań (IPD).
- Wprowadzenie bonu na podjęcie kształcenia ustawicznego do wysokości przeciętnego wynagrodzenia.
- Wprowadzenie możliwości zlecania działań przez PUP w zakresie reintegracji społecznej na rzecz osób długotrwale bezrobotnych.
- Wprowadzenie pakietu aktywizacyjnego zawierającego możliwość łączenia kilku form pomocy (gdy uzasadnione będzie zastosowanie wielopoziomowego, kompleksowego wsparcia dla konkretnej osoby).
- Wprowadzenie nowych zasad wparcia dla osób do 30. roku życia, zgodnie z zapisami zalecenia Rady Unii Europejskiej z dnia 30 października 2020 r. w sprawie pomostu do zatrudnienia – wzmocnienia Gwarancji dla młodzieży oraz zastępujące zalecenie Rady z dnia 22 kwietnia 2013 r. w sprawie ustanowienia Gwarancji dla młodzieży, w tym: przeprowadzania oceny umiejętności cyfrowych osoby do 30. roku życia rejestrującej się jako osoba bezrobotna lub poszukująca pracy, wyznaczenie w każdym PUP doradcy ds. zatrudnienia pełniącego funkcję doradcy ds. osób młodych, wprowadzenie podstawy prawnej do przyjmowania przez Radę Ministrów programów mających na celu wsparcie zatrudnienia osób do 30. roku życia.
- Przegląd form wsparcia adresowanych do młodzieży, kobiet i seniorów w obowiązujących przepisach i projektowanych.
- Dyskusja
BLOK II – PANI EDYTA BROŻYNA
- Stosowanie Ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy z uwzględnieniem zagadnień dotyczących ochrony danych osobowych. Ramy prawne realizacji aktywnych form zatrudnienia z uwzględnieniem zmian w przepisach wykonawczych. Obowiązki urzędu, akty wykonawcze, wyjaśnienia ministerialne i indywidualne interpretacje:
- określenie sposobu i zakresu danych osobowych przetwarzanych w rejestrze centralnym przez ministra właściwego do spraw pracy i publiczne służby zatrudnienia, a obowiązek informacyjny z art. 13 i 14 RODO;
- wykaz dokumentów i danych jakie urząd może wymagać od bezrobotnych, wnioskodawców i poręczycieli oraz ich małżonków jeżeli są osobami fizycznymi,
- zgoda jako przesłanka przetwarzania danych osobowych, czy można ją stosować?
- Nieprawidłowości i uchybienia stwierdzane przez Wojewodów w ramach kontroli zadań z zakresu instrumentów rynku pracy.
- Kontrola zarządcza - efektywne funkcjonowanie kontroli zarządczej w urzędzie pracy. Aktywne działania ze strony Kierownika jednostki i osób na stanowiskach kierowniczych, które mają udział w zarządzaniu jednostką. Rekomendacje praktyczne.
- Dyskusja, studium przypadku nt. bieżących problemów oraz nowej ustawy.